Blanche Hoschedé Monet: in het licht van Claude Monet

25 09 2011

Ongetwijfeld is je eerste indruk bij het zien van dit schilderij: weer één van Monets korenmijten! Maar als je goed kijkt, zie je links onderaan dat de signatuur een andere naam aangeeft: Blanche Hoschedé.
Blanche Hoschedé Monet (1865-1947) was de stiefdochter van Claude Monet voordat zij trouwde met zijn oudste zoon Jean en dus de naam Monet mocht dragen. Vanaf het moment dat Claude Monet in haar leven kwam, was ze gecharmeerd van hem maar nog veel meer van zijn kunst. Hij leerde het haar met alle plezier en zij werd zijn meest getalenteerde leerlinge en rechterhand.

Claude Monet wordt ook wel de meester van het licht genoemd. Hij schilderde slechts de kleuren die hij waarnam, impressies van het ogenblik die hij vastlegde met een vlotte penseelvoering en liefst nog ‘en-plein-air’ geschilderd. Het is aan hem te danken dat wij deze manier van schilderen impressionisme zijn gaan noemen!

In 1874 organiseerde een aantal kunstenaars een tentoonstelling van hun eigen werken, waarbij zij de wereld wilden laten zien dat er nog veel meer te koop was dan een handjevol ‘Naissances de Vénus’. Op de jaarlijkse Salon in Parijs werden hoofdzakelijk academische kunstwerken geëxposeerd. Venus, geboren uit het schuim van de zee, was een populair onderwerp bij de academische heren. De kunstwerken van Les peintres de la vie moderne werden doorgaans afgewezen door de jury, omdat deze werken ‘in de schets waren blijven hangen en dus onvoltooide werken waren’. Bovendien waren hun onderwerpen niet conventioneel genoeg. Na lang wikken en wegen besloten de moderne schilders het heft in eigen hand te nemen en organiseerden een tentoonstelling van onafhankelijke kunstenaars. Daar pronkte een schilderij van Claude Monet ‘Impression,  Soleil levant’ wat door een criticus als een mislukte impressie werd gezien, “zelfs het allergoedkoopste behang is beter afgewerkt dan dit zeegezicht”. En daarmee had de groep onafhankelijke, anonieme kunstenaars een naam gekregen: de impressionisten!

Blanche Hoschedé werd geboren op 12 november 1865 in Parijs. Zij was de tweede dochter van Ernest en Alice Hoschedé. Ernest was zakenman en een groot bewonderaar en verzamelaar van Les peintres de la vie moderne. In 1876 nodigde hij Claude Monet uit op zijn kasteel in Montgeron om te komen schilderen. Blanche was 11 jaar toen ze Monet voor het eerst ontmoette en in haar dagboek lezen wij: “Claude Monet is voor de eerste keer bij ons in Montgeron gearriveerd, papa en mama noemen hem een groot kunstenaar. Het valt me op dat hij lang haar heeft. Ik vind hem erg aardig en zijn schilderijen zijn heel bijzonder. Vooral het schilderij van zijn vrouw, Mme Monet, zittend in het gras met de stralen van de zon op haar jurk!”.

Nog geen jaar later, in 1877, maakte Ernest Hoschedé zijn bankroet bekend. Zijn enorme collectie schilderijen werd verkocht, ver onder de prijs, en vele kunstenaars raakten hun broodheer kwijt, waaronder ook Monet. De hechte vriendschap tussen Claude Monet en Alice Hoschedé zorgde ervoor dat Alice met haar zes kinderen naar Vétheuil ging en introk bij Monet, zijn vrouw Camille en hun twee zonen. Toen in 1879 Camille Monet na een lange lijdensweg stierf, nam Alice de zorg voor het gezin Monet op zich. Vanaf dat moment zouden de families bij elkaar blijven: Claude, Alice en de in totaal acht kinderen. De onduidelijke relatie tussen Claude en Alice werd opgelost na de dood van Ernest, waardoor zij met elkaar konden trouwen op 16 juli 1892.

Blanche had het voorrecht om de grote kunstenaar van nabij mee te maken en al snel werd zij zijn meest begaafde leerlinge. Hij leerde haar alles wat hij wist over de natuur, de kleuren en het licht. Zij schilderde mee aan zijn zijde en gebruikte hetzelfde canvas, dezelfde penselen en hetzelfde palet met dezelfde kleuren…… De jaren in Giverny (1883-1897) waren gelukkige jaren waarin Blanche en Monet intensief samenwerkte. Zonder signatuur is het zelfs nu nog moeilijk om te bepalen of de schilderijen uit deze periode van Blanche of van Monet zijn!

In 1897 trouwde Blanche met Jean Monet en verhuisde van Giverny naar Rouen, waar zij de wereld om zich heen bleef weergeven in impressionistische schilderijen. Na de dood van haar man keerde Blanche in 1914 terug naar Giverny. Inmiddels was haar moeder in 1911 overleden en werd Monets gezichtsvermogen steeds minder waardoor Blanche besloot het huishouden in Giverny op zich te nemen, voor Monet te zorgen en hem te assisteren met zijn schilderijen. Daardoor had zij nog weinig tijd over voor haar eigen schilderkunst. Maar voor haar betekende het niet in de schaduw van Monet te moeten staan, maar juist in het licht! Blanche beheerste de impressionistische schilderkunst van Monet als geen ander……. Ook heeft zij ervoor gezorgd dat het huis en de tuin in Giverny bewaard zijn gebleven.

Blanche Hoschedé-Monet était une personne d’une grande discrétion et qu’elle n’a jamais cherché à faire carrière. Dans un monde affairé, voire trop souvent affairiste, son oeuvre qui est faite essentiellement d’images de nature est à l’unisson d’un regard sur le monde, humble, enjoué et généreux. Pas dans l’ombre mais dans la lumière de Monet. (Philippe Piguet)

Werk van Blanche Hoschedé-Monet komt op
http://www.facebook.com/blanche.hoschede.monet.herstoryofart/
Meer over haar leven en werk is te lezen op het weblog van Ariane Cauderlier
http://givernews.com/?Blanche-hoschede-monet

© 2011 Karin Haanappel

 

Advertenties

Acties

Information

2 responses

6 05 2013
antoinetteduijsters

mooi blog.

25 02 2016
Annette Mesander

Fijn om te lezen en naar te kijken. Ik geniet ervan!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: